Internationale projecten – Slowakije

steun wereldwijd

Slowakije

Na sinds circa 1950 verboden te zijn geweest, werd de Vincentiusvereniging in Slowakije in 1991 heropgericht. Sinds 1994 zijn er initiatieven gekomen om samen projecten te ontwikkelen en die vanuit Nederland financieel te steunen. Daarbij staat steeds voorop dat in Slowakije zelf eveneens financiële middelen gevonden worden. Op die manier is een goede samenwerking tot stand gekomen.

De Vincentiusvereniging-Slowakije heeft inmiddels een flink aantal activiteiten en projecten opgericht in het kader van Roma (zigeuner) kinderen en -jongeren, gehandicapten, werklozen, dak- en thuislozen, gedetineerden en ex-gedetineerden. Het gaat in de hulpverlening om huisvesting, steun bij opleiding en studie, soms om kleding en voedsel.

De Vincentianen in Slowakije werken nauw samen met andere leden van de Vincentius-familie, de paters Lazaristen en vrouwelijke religieuzen.

Inmiddels doen veel Nederlandse plaatselijke verenigingen mee aan de Slowakije-actie. De volgende verenigingen hebben het initiatief genomen een partnerschap aan te gaan met een (of meer) lokale Vincentiusvereniging in Slowakije: Breda, Roermond, Rotterdam, Utrecht, Venlo en Wamel.

Wilt u de Slowakije-actie steunen? Dat kan door een donatie te doen op bankrekeningnummer NL48 RABO 0133 2209 31 t.n.v. Vincentiusvereniging Nederland, met vermelding van Slowakije-actie.

Huisvesting
In o.a. Kosice, Radosina en Surany zijn er projecten die werkloze jongeren en thuisloze gezinnen opvangen. Dit doet men door een oud vervallen pand te kopen en de opgevangen jongeren en gezinsleden zelf aan het werk te zetten. Onder begeleiding van vakmensen, Vincentianen en religieuzen wordt zo het pand gerenoveerd en gereed voor opvang gemaakt.

Gehandicapten
Voor gehandicapten worden rolstoelen, aangepaste bedden en ander hulpmiddelen geregeld. Ook is er hulp bij vervoer naar familie, vrijetijdsactiviteiten en kerk. Daarnaast worden gehandicapten begeleid bij onderwijs en vorming en worden er vakanties georganiseerd.

Hieronder vindt u onze projectenlijst van 2022:
Projectlijst Slowakije april 2022 (PDF)